Основи на е-трговија
Деловните трансакции што се случуваат на Интернет се нарекуваат е-трговија, скратено од зборот „електронска трговија“. Популарните примери на е-трговија генерално вклучуваат купување и продавање преку Интернет, но универзумот за е-трговија содржи и други видови активности. Во основа, која било форма на деловна трансакција спроведена по електронски пат може да се нарече е-трговија. Оние кои се вклучени во трансакциите можат да претставуваат повеќе комбинации на клиенти, бизниси, продавачи или други добавувачи или владини агенции.
Е-трговијата доживеа значителен раст од почетокот на интернетот како трговско претпријатие. Неговите предности вклучуваат елиминирање на временските и географските ограничувања, рационализирање на операциите и намалување на трошоците.
Раст
Во деценијата која завршува со првиот квартал од 2018 година, продажбата на е-трговија во САД порасна од помалку од 4 проценти на повеќе од 9 проценти од целата продажба на мало, според статистичките податоци на Бирото за попис на САД. Вкупно долари, малопродажните места во САД остварија околу 123,7 милијарди долари продажба на Интернет во текот на првиот квартал на 2018 година, во споредба со вкупната продажба во вредност од околу 1,3 трилиони долари. „Статиста“ предвидува продажбата на е-трговија да порасне на скоро 14 проценти од целата продажба на мало во САД до 2021 година.
Бизнис-потрошувач (B2C)
Трансакциите B2C се оние што честопати ми паѓаат на ум кога луѓето размислуваат за е-трговија. Еден од најпопуларните примери за трансакции со B2C е купување и продажба на стоки на Интернет. Многу бизниси имаат виртуелни излози на продавници кои се еквиваленти на Интернет на нивните продажни места. Некои бизниси воопшто немаат физички излози - само веб-страници. Купувачите пребаруваат и купуваат производи со кликнување на глувчето. Иако Amazon.com не е пионер во онлајн купувањето, тој е несомнено најпознатата дестинација за купување преку Интернет.
Кварталните нето приходи на мрежната малопродажба пораснаа од само повеќе од 4 милијарди долари во првиот квартал на 2008 година на повеќе од 51 милијарда долари во првиот квартал на 2018 година, според „Статиста“.
Еден од најголемите двигатели на електронската трговија е интерфејсот на веб-страниците со банкарски сметки - и по проширување, кредитни картички. Денес е можно да се изврши целата палета на банкарски операции без посета на филијала на физичка банка. Ова го олеснува плаќањето за производи преку Интернет, овозможувајќи безбедни електронски плаќања преку кредитни картички, дебитни картички или картички за подароци, што е далеку поефикасно од проверките за пишување и испраќање по пошта.
М-трговија
М-трговијата е кратенка од „мобилна трговија“. Ова е во голема мера под-поделба на B2C трансакции, но брзото пробивање на мобилните уреди со пристап до Интернет отвори нови патишта за е-трговија за трговците и нивните клиенти. М-трговијата генерално вклучува е-трговија што се одвива на мобилни телефони.
Еден од најчестите примери на m-трговија е електронско билетирање. Авионски билети, билети за филмови, билети за воз, игра билети, билети за спортски настани и скоро било каков вид билети може да се резервираат преку Интернет или преку мобилни апликации. Наместо да добијат хартиена карта, купувачите преземаат електронска верзија на билетот што може да се скенира исто како и хартиените билети. Додека електронските билети не ги елиминираат линиите на влезните точки, ги намалуваат долгите редови за набавки на билети или подигање билети на штанд за волја.
Ф-трговија
Ф-трговијата е кратенка од „трговија на Фејсбук“. Популарната страница за социјални мрежи обезбедува публика во заробеништво за деловни активности, и многу мали бизниси повеќе се потпираат на нивното присуство на социјалните медиуми отколку на традиционалните веб-страници. Овој тип на е-трговија е исто така под-поделба на B2C трансакции и е тесно поврзана со m-commerce.
Многу корисници на Фејсбук пристапуваат до страницата преку своите телефони, а бизнисите честопати обезбедуваат врски до опциите за купување преку Интернет преку нивните страници и објави. Овој вид трговија се протега и на други социјални медиуми, како што се Инстаграм и Твитер.
Бизнис-до-бизнис (Б2Б)
Додека B2C трансакциите добиваат поголемо внимание од потрошувачите и од новинските медиуми, B2B трансакциите претставуваат поголем обем во однос на долари. За овие трансакции, двете страни се бизниси, како што се производители, трговци, трговци и слично.
Повеќето од овие видови продажби се автоматизирани. На пример, на производителот можеби ќе му треба одреден дел за својата монтажна работа. Пред е-трговија, поединец треба да процени колку делови ќе бидат потребни за одреден временски период и да ги нарача овие делови на големо. Сега, ваквото купување може да се автоматизира. Залихите се следат електронски, и кога броевите паѓаат под одредена точка, нарачката се доставува веднаш до добавувачот.
Друг дел од процесот што може да се автоматизира е следење на цените. Цените за некои производи може да варираат од ден на ден или недела до недела, па затоа може да се програмира систем за купување доколку цената падне под одредена точка. Овој пристап помага да се одржат ниските трошоци.
Потрошувач дo потрошувач (C2C)
Трансакциите со C2C всушност претставуваат форма на размена. Аукциските страници се можеби најдобриот пример за електронска трговија на C2C. Физичките аукции претходеа на интернет-аукциите, но Интернетот ги направи аукциите достапни за голем број купувачи и продавачи. Аукциите преку Интернет се ефикасен механизам за откривање на цените. Многу купувачи сметаат дека механизмот за купување на аукција е многу поинтересен од редовното купување пред излогот.