Историјата на количката (Shopping Cart)
Сите сме турнале количка низ продавницата и повеќето од нас кликнале на копчето „исплата“ на веб-локација со симболот на количката - но дали некогаш сте застанале за да размислите како настанала таа количка?
Овде има фасцинантна историја. Приказната за подемот на количката до сеприсутност е исполнета со идеи за сијалички, уметнички толкувања, па дури и со добро позната психолошка теорија за социјалното однесување.
Но, да не ја ставаме количката за намирници пред коњот. Следењето на нејзиното потекло бара од нас да патуваме назад во 1930-тите кога количката за прв пат стана популарен придружник на Американците на кои им требаше пригоден начин за складирање на предметите што ги купуваа од полиците за намирници. Да не беа преклопните столчиња…
Во почетокот на 20 век, брзиот пораст на индустријализацијата доведе до проширување на продавниците за погодности, а потоа и до бум на самопослуга. До 1940-тите и 50-тите, продавниците за храна наскоро станаа главен канал за маркетинг на храна во САД, делумно поради трендот на намалување на трошоците за храна и поедноставување на моделот на маркетинг. И продавниците за храна набрзо станаа познати како „супермаркети“ бидејќи нивниот избор на производи растеше.
Вистинската експанзија на новите супермаркети дојде во годините на Baby Boom. Во 1951 година, списанието Collier's напиша дека повеќе од три нови супермаркети се отвораат дневно во САД, темпо што се зголеми само во 1960-тите. Во 1950 година, супермаркетите сочинуваа 35% од целата продажба на храна во Америка, а една деценија подоцна таа бројка достигна 70%.
Зошто да не го подигнете седиштето на преклопен стол за неколку инчи и да додадете друго слично седиште подолу за да може да се стави корпа на секое од нив? Тркалата прикачени на секоја нога ќе го направат овој новоформиран стол мобилен, а задниот дел од него може да се прилагоди како рачка за да го турка наоколу. Работејќи со мајстор вработен во една од неговите продавници, Силван го развил системот и во 1939 година неговата верзија на количката им била претставена на купувачите.
Но, производот на почетокот пропадна: мажите се чувствуваа омаловажено од идејата дека треба нешто да се тркалаат наоколу, додека жените тврдеа дека турнале доволно колички за бебиња и оваа нова количка се чувствуваше повеќе од истото.
Во 1946 година, 50-годишната Орла Е. Вотсон ја напуштила работата како цртач во Инженерската компанија за изработка и преработка во Канзас Сити за да започне кариера како слободен пронаоѓач. Прво сакал да создаде нов тип на пумпа, но кога посетил самопослуга со десетици колички за пазарење оставени на паркингот, дошол до друг изум.
Тој започна со играње со идејата за хоризонтално телескопски рамки наместо вертикално наредени кошеви. По неколку повторувања, тој се одлучи за две критични карактеристики кои ќе ги дефинираат количките засекогаш повеќе: количките се вклопуваат една во друга, благодарение на занишаната порта на задниот крај на кошевите, а тие исто така беа прикачени на корпите за да дејствуваат како постојани колички за пазарење и не повеќе носачи за кошници со раздвојливи елементи. Овој нов дизајн стана централен производ во синџирите на намирници кои развиваа продавници за самопослужување во 30-тите и 40-тите години, што доведе до пораст на супермаркетите во урбаните центри и предградијата. На пример, A&P, веќе најголемиот синџир на намирници во САД во 1920 година, повеќе од тројно го зголеми бројот на продавници што ги поседуваше во текот на деценијата.
Тогаш, кориците на списанијата беа толку важни што главната слика на популарната печатена публикација можеше да ја зголеми славата на таа личност или производ. Тоа е она што се случи со количката за купување кога, во изданието на списанието Life од јануари 1955 година, количката ја украси предната корица за да прикаже статија за културата на потрошувачите.
Ѕвездата беше родена.
Значајна уметничка инспирација и можност за пристапност
Она што е смешно за шопинг количките е како тие не се многу променети од тие денови пред 80 години. Нејзината структура стана поробусна, а некои креативни дизајнери додадоа волан и фанки бои, но инаку главниот дизајн на количката не претрпе голем ремонт. Па, до неодамна, но ние ќе разговараме за тоа подоцна. Лонг им рече на новинарите на медиумите во 2016 година: „Многу семејства беа изоставени од искуството за купување. Тоа беше неверојатно патување и ние штотуку почнуваме“.
Количката стана толку траен предмет на консумеризам, не е изненадување што уметниците - од филмаџии до изведувачи на инсталација до музичари - видоа вредност во обновувањето на стандардната количка во провокативна изјава.
Најзначајно е тоа што Бенкси ги споил количките со пештерскиот човек на парче лажна праисториска карпеста уметност, а потоа тајно ја додавал карпата во галерија, незабележано со денови.
Колички за пазарење стануваат паметни
Ако имаме паметни телефони, паметни телевизори и паметни домови, зошто да немаме паметни колички за пазарење? Тоа е визијата зад стартапите како Капер и Веев, кои ја обновуваат стандардната количка за намирници за да ги одразат нашите начини без паричник.
Со седиште надвор од Сиетл, Вев создаде елегантна количка со пет сензори поставени под повеќе агли во корпата на количката. Тие сензори следат што додава потрошувачот во количката и ги наплаќа автоматски по скенирањето на бар-кодовите. Количката Veeve има и екран на допир што може да ве води до артиклите во продавницата, да ви презентира рецепти и да ве предупреди за зделки. Неговата следна верзија, која треба да се појави во 2022 година, ќе понуди GPS систем за да им помогне на купувачите да најдат добрите на нивниот список за купување. Купувачот на Veeve само излегува од вратата без да мора да ги скенира своите предмети од касиерката.
„Сакаме луѓето да ги завршат своите шопинг патувања за да не мора да чекаат во редици“, вели Шарик Сидики, ко-основач и извршен директор на Veeve. „Станува збор за создавање на многуканално искуство“.
Во Канада, синџирот супермаркети Sobeys ја претстави паметната количка „Caper“ на нивните патеки во 2019 година. За да се справи со какво било прекршување поради загубата на работни места, компанијата нагласи како оваа технологија нема да ги замени човечките работници. Тој вид на иновација, каде што Капер и Вев поставуваат на количката огромен број експерименти и генијалност, се навраќа на тоа како Голдман и Вотсон замислиле нов начин за развивање на искуствата за купување.
Количката не е само добро дизајнирана колекција на метални шипки и завртки и тркала; тоа е долготрајна слика на широко распространетиот консумеризам и на зголемениот сектор за е-трговија каде што количката ќе продолжи да живее за генерација купувачи кои имаат своја идеја за тоа што значи наплата.